Artori - productontwikkeling
Naar het overzicht

Een nieuw product laten ontwikkelen, hoe begin je eraan?

Artori helpt je graag op weg.

Scroll voor meer

Je hebt een briljant idee en je ziet je nieuwe product al uitgestald in de fysieke en digitale etalages, helemaal klaar om de wereld te veroveren. Te mooi om waar te zijn? Het antwoord op die vraag laten we nog even in het midden. Het loont om eerst een aantal factoren in acht te nemen die je helpen in te schatten of je idee al dan niet kan worden omgezet in een leefbaar product.

Alles begint natuurlijk met een gedegen marktonderzoek om te achterhalen of er wel degelijk een markt is voor je toekomstige product, welke de doelgroep is, waar de concurrentie zit en aan welke trends de markt onderhevig is. Wanneer je hier zicht op hebt, kan een ontwerpbureau als Artori je helpen je idee om te zetten in een maakbaar product.

Hieronder delen we onze checklist die kan bijdragen tot de succesvolle ontwikkeling en lancering van een nieuw product.

1. Marktonderzoek

Een marktonderzoek is onontbeerlijk en essentieel alvorens je een ontwerpbureau als Artori onder de arm neemt. 

  • Een doelgroepanalyse leert wie je doelgroep is en wat hun behoeften en wensen zijn.
  • Een concurrentieanalyse onderzoekt bestaande producten in de markt en bepaalt wat jouw product uniek maakt.
  • Een trendanalyse geeft inzicht in de huidige en toekomstige trends die de vraag naar je product kunnen beïnvloeden, waarmee je rekening dient te houden.

Voor een marktonderzoek ben je bij Artori niet aan het juiste adres, maar schakel je best een gespecialiseerd bureau in. 
 

 

Artori - productontwikkeling

2. Productontwerp

In deze fase is engineeringbureau Artori de uitgelezen partner om je te ondersteunen. We brengen de technische en economische eisen van je product in kaart en werken je ideeën uit tot een concreet productconcept met duidelijke unique selling points, we zorgen voor een functioneel en aantrekkelijk design dat aansluit bij de doelgroep en we voorzien tot slot gedetailleerde productieplannen om de productie op te starten.

Onze werkwijze in een notendop:

Tijdens de product scan achterhalen we of je product maakbaar en financieel haalbaar is, welke de meest geschikte productiemethode is en welke materialen in aanmerking komen. De uitkomst vertaalt zich in een gedetailleerd rapport met een kostenraming van de verschillende onderdelen én een résumé van de volgende stappen in het productontwikkelingsproces.
In deze fase staat de vormgeving centraal op basis van de gekozen technologie en budgettaire haalbaarheid.
We tekenen je product technisch uit met oog voor het allerkleinste detail. Het resultaat is een technisch 100% sluitende tekening waarmee je product ook effectief in productie kan gaan. We kunnen ook een prototype voorzien voor marketingdoeleinden of om het ontwerp te testen en te verbeteren alvorens het in productie gaat.


Meer over onze aanpak

3. Kosten en budgettering

Zoals je in het vorige punt kon lezen, voorzien we tijdens de productscan een kostenraming van de productkost en eventuele matrijsinvestering. Los hiervan dien je natuurlijk ook te achterhalen welke de totale kosten zijn, inclusief productie en logistiek. 

  • Prijsstrategie: bepaal een prijs die concurrerend en winstgevend is.
  • Budgetbeheer: zorg voor een gedetailleerd budget en houd rekening met onvoorziene uitgaven.
     

4. Juridische en regelgevende overwegingen

  • Octrooien en intellectueel eigendom: zorg ervoor dat je product beschermd is door patenten of handelsmerken.
  • Regelgeving: zorg ervoor dat het product voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving, zoals veiligheid, milieunormen, en certificeringen.

Artori heeft voldoende partners die je hierin kunnen ondersteunen. We volgen deze studies en implementeren de resultaten in ons ontwerp.

5. Marketing en Positionering

  • Branding: ontwikkel een sterke merkidentiteit en boodschap
  • Marketingstrategie: bepaal hoe je het product gaat promoten, inclusief via welke kanalen.
  • Distributie: kies de juiste distributiekanalen om het product bij de consument te krijgen.

Sommige klanten voeren dit intern, anderen besteden dit uit aan gespecialiseerde bureaus. Artori kan hoogwaardige renders aanleveren voor marketingdoeleinden.

Artori - productie

6. Productie en Logistiek

  • Productieplanning: plan de productie om op tijd te kunnen leveren en hou hierbij rekening met schaalbaarheid.
  • Kwaliteitscontrole: zorg voor rigoureuze kwaliteitscontroles om defecten en problemen te minimaliseren.

Productontwerpbureau Artori biedt kwaliteitsvolle productieondersteuning aan met 100% toewijding. Indien gewenst kunnen we jou of je productiepartners ondersteunen of schakelen we onze partners in.

Ontdek hoe we hierin te werk gaan
 

Heb jij een idee dat je wil omzetten in een maakbaar en financieel haalbaar product?

En ben je op het punt gekomen dat je gebruik wil maken van onze diensten? Laat het ons weten!

Contacteer ons